Založ si blog

Kto klame, ten kradne. . .

Pred piatimi rokmi som sa rozhodol zmeniť životný štýl. Po viac ako štyroch desaťročiach každodennej práce som si povedal, že sa budem venovať tomu, na čo mi predtým nezostával čas: písaniu. Požiadal som o predčasný dôchodok. Bol som prekvapený, že všetko, čo som vykonal v dospelosti sa zachovalo na úradoch. Aj moja brigáda v oceliarni, dlhé, úmorné štúdium na univerzite, základná vojenská služba, rozsiahla novinárčina, práca poradcu ministra, hovorcu, riadenie príspevkovej organizácie.

Dve desaťročia som sa živil sám, v rodinnom kníhkupectve, ktoré žije aj po mojom odchode. Za toto obdobie sme „vyrobili“ nášmu štátu milióny korún a neskôr státisíce euro na daniach. Nikdy sme neporušili ani zákony, ani predpisy, vždy sme platili včas a podľa zákona.

Môj prvý dôchodok bol tesne pod priemerom a rástol po pár eurách ročne, ale nikdy nedosiahol priemernú hodnotu. Naučil som sa žiť ako väčšina „kolegov!: podľa príjmov a nenechať sa nalákať na „výhodné“ pôžičky.

Písanie mi celkom ide, vydal som už päť románov a teraz, pred sviatkami šiesty. Z každej finančnej odmeny za túto prácu odvádzam podľa zákona. Sú to oveľa menšie sumy ako predtým, ale kto si nevie vážiť málo, hovorí porekadlo, nezaslúži si veľa.

Nikdy som nebol šporovlivý typ, ale nechal som sa nahovoriť na 2. pilier. Keď sa na jar aj naša finančná situácia zhoršovala, potešil som sa sume, ktorú som za štvrť storočia nasporil. Aké však bolo moje prekvapenie, keď mi v životnej poisťovni povedali, že mám príliš nízky dôchodok, aby som si mohol vybrať celú sumu. Štát ma prinútil väčšiu časť odovzdať inej poisťovni, ktorá mi ju bude vyplácať po malej čiastke po celé roky. Samozrejme je reč o poisťovni s cudzím kapitálom.

Na konci roku mi vždy prišla slušná suma, vianočný príspevok. A keď sa nedávno ozvali niektorí politici, že nám štát venuje 13. dôchodok, mal som dobrý pocit. Ani nie tak kvôli peniazom. Naivne som si pomyslel, že žijem v krajine, v ktorej si vážime šedé vlasy. Ale dlho mi to netrvalo. Prvé reči nových politikov o tom, že to bol len predvolebný ťah, populizmus predchádzajúcej vlády, ma rýchlo vytriezveli. Nebolo ťažké pochopiť, že nová vláda hľadá peniaze tam, kde sa dajú ľahko zhabať. Ale to ešte nebol koniec (staro)novým trikom. Na určenie sumy 13. dôchodku okrem iného započítali aj to moje sporenie z 2. piliera. Takže som uvidel na mojom účte oveľa menej. Dokonca menej ako som dostával v rámci vianočného príspevku.

Kedysi som videl pred parlamentom stáť karavan s logom politickej strany, ktorá zostavila terajšiu vládu. Rozdávali v ňom tričká s nápisom, že vtedajší predseda vlády kradne. Alebo klame? Už si presne nepamätám. Čo na tom, veď ako hovorí porekadlo: Kto klame, ten kradne…

Veľké očakávanie

15.06.2021

Do Ženevy sa veľmoci schádzajú vždy keď prihára. Keď sa v kotli kriticky zvyšuje tlak a výbuch sa zdá byť neodvratný. Prvý raz sa tu zišla štvorka ( ZSSR, USA, Veľká Británia a Francúzsko) v lete 1955, len dva roky po smrti J. Stalina. Stretnutie po desiatich rokoch po skončení vojny s fašizmom v Európe, poznamenala Studená vojna. Iniciátorom nebol nikto iný ako W. [...]

Vražda na objednávku

23.04.2021

Plynie už druhý rok, čo píšem román o tom, ako sa obloha nad Starým kontinentom zaťahuje ťažkým mrakom novej vojny. Nie je to ľahká práca, i keď mi to „uľahčujú“ správy o tom, čo sa deje naokolo. Raz ďaleko, raz blízko. Akoby sme boli znudení z toho, že sme už celé tri generácie nezažili skutočnú vojnu. Poznáme ju len z televízneho spravodajstva. Ešte nedávno [...]

(Pod)Karpatské brandy

05.03.2021

(Ne)diplomatická výmena názorov s našim východným susedom ukázala schopnosti slovenskej diplomacie. V hokejovej terminológii môžeme hovoriť o porážke na nulu. Vyjadrenie nášho premiéra, že ponúkol Rusom za vakcínu Podkarpatskú Rus zdvihlo žlč ukrajinskému ministrovi a vyžiadal si od nás diplomatickou nótou ospravedlnenie. Na „bububu“ jeho kolega hneď zrazil opätky [...]

APTOPIX Russia Ukraine War

List z Charkova: Ako sa žije v tme?

28.03.2024 18:00

Po masívnych raketových útokoch žije Charkov zväčša v tme, no ja sa aj tak usmievam. Možno už len nevládzeme plakať.

1. netradicny porod Krompachy

Zámena pacientiek v pražskej nemocnici viedla u jednej k potratu

28.03.2024 17:47

Zamestnanci nemocnice nedodržali interné predpisy a lekári preto operovali nesprávnu pacientku.

polícia, evakuácia, vyhrážky, UK, fakulta

Polícia v Bratislave zadržala medzinárodne hľadaného občana Bosny a Hercegoviny

28.03.2024 17:32

V prípade dokázania viny mu hrozí trest odňatia slobody až na 15 rokov.

FTX Bankman Fried

Zakladateľ kryptomenovej burzy FTX ide na 25 rokov do väzenia, klientov obral o 10 miliárd dolárov

28.03.2024 17:13, aktualizované: 17:41

Americká justícia označila prípad za jeden z najväčších podvodov v americkej histórii.

markverin

Históriou bližšie k pravde

Štatistiky blogu

Počet článkov: 7
Celková čítanosť: 14752x
Priemerná čítanosť článkov: 2107x

Autor blogu